Ako huby po daždi: Kauzy na Správe ciest KSK stále pribúdajú

kolazdfsdsfsdffd Na kauzy SC KSK už dlhodobo poukazuje krajský poslanec Miloš Ihnát. Posledná odpoveď predsedu KSK ho nazlostila. FOTO: M.I., R.T.

KOŠICE – Správa ciest (SC) Košického samosprávneho kraja (KSK) lieta niekoľko týždňov v problémoch. Tým hlavným je sporná zmluva týkajúca sa nájmu strojov za 30 miliónov eur na osem rokov od firmy Tempus Trans.

Na problém poukázal krajský poslanec Miloš Ihnát. Podľa neho SC KSK platí mesačne nájmy aj za stroje, ktorých využiteľnosť je otázna. Vyplýva to z grafov, ktoré mu poskytla práve SC KSK. Pritom je mu jasné, že žiadny stroj nebude využitý na 100 percent, ale… „Ako nazvať využívanie prenajatých strojov preukázateľne na 50 percent? Ako príklad môžem uviesť kráčajúci bager. Ten má mesačnú využiteľnosť maximálne 40 percent. No nájom zaň vo výške 8 152 eur s DPH platí Správa ciest KSK každý mesiac,“ poukazuje Ihnát na jeden z problémov. Postupne obchádza všetky strediská SC KSK a nestačí sa čudovať. „Všade narazím na nejaký veľký problém týkajúci sa plytvania peniazmi. A netýka sa len využiteľnosti prenajatých strojov,“ uvádza ďalej Ihnát.

Vo viacerých strediskách nemajú nože na traktorové kosačky Valtra. Bez nich nemôžu kosiť a traktory tak stoja bez využitia. No SC KSK za ne platí mesačné splátky bez ohľadu na to, či a koľko hodín mesačne sa stroje využívajú. Podľa Ihnáta problém s nožmi trvá niekoľko mesiacov. Zatiaľ je vrcholom Tatra Phoenix 6×6, ktorá je tiež vo „várke“ prenajatých strojov. V rožňavskom stredisku SC KSK bola v období od 1. júna do 31. augusta 2023 využitá na 3,03 percenta. O niečo lepšie je na tom teleskopický nakladač JCB. V rovnakom období bol využitý na 21,74 percenta. No podľa Ihnáta sa niet čo čudovať, keď sa využiteľnosť techniky netýka iba prenajatých strojov. V niektorých strediskách SC KSK sú nadstavby na sypače, vďaka ktorým môžu cestári v zime posypovať cesty. Teda, mali by. Ide o desať nadstavieb, každá za zhruba 20-tisíc eur. No nemôžu ich legálne používať. Dôvod? Nemajú od nich doklady. Ide o osvedčenia k evidencii vozidla. Na cesty teda oficiálne ísť nemôžu.

Ďalším problémom je aj nákup posypovej soli. Kraj ju nakúpil v cene 148 eur za tonu. Tá je v poriadku o to viac, že firma Alfasol, ktorá sa špecializuje na posypové materiály, mala v spomínanej sume zarátaný aj dovoz. V dodatku k zmluve je uvedené, kam ju má dodať. Ide o jednotlivé strediská SC KSK. Firma Alfasol ich ale na základe požiadavky doviezla len do skladov v Spišskej Novej Vsi a Michalovciach. Odtiaľ ich už SC KSK potrebuje rozviezť do ďalších stredísk. Na tento účel bola vyhlásená verejná súťaž, pričom víťazné firmy prepravili posypovú soľ zo spomínaných skladov do jednotlivých stredísk krajskej správy ciest. Cena soli sa tak navýšila o zhruba 20 eur na tonu.

Tak či onak, SC KSK aj vedenie kraja zatiaľ uspokojivo nevysvetlili nájom strojov, ani ostatné záležitosti. Ak sa tak stane, budeme vás o tom informovať.


Ďalšie články