Predplatné
Prihlásiť sa
Košický Štandard

Vedenie KSK: Štrajk zamestnancov správy ciest? O ničom nevieme

Správa ciest KSK Správa ciest KSK sa „preslávila" viacerými kauzami. Foto: SC KSK

KOŠICE – V Správe ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) to vrie. Vo štvrtok polícia zatkla generálneho riaditeľa Antona Trišča. Práve voči jeho spôsobom majú zamestnanci SC KSK výhrady.

Aj preto mu adresovali list, kde mu vyčítajú jeho prístup. Okrem iného aj to, že zrušil 12-hodinové denné a nočné služby v jednotlivých strediskách. „Sme si istí, že si vôbec neuvedomujete dôsledky Vášho prístupu, nakoľko väčšina z nás nemá trvalý pobyt v sídle strediska a dostať sa do práce vzdialenej 30 km v kalamitnom stave včas je viac ako nemožné a nanajvýš nebezpečné. My, ktorí vykonávame túto prácu roky, najlepšie vieme, ako rýchlo môže prísť kalamitný stav a ako promptne musíme reagovať na takúto situáciu, aj keď sme v tom čase priamo v stredisku,“ píše sa v liste.

Zamestnanci ďalej v liste konštatujú, že sú aj naďalej pripravení chodiť na denné a nočné smeny tak, ako doteraz. Odmietajú Triščov argument, že v noci aj tak nič nerobia. „Vaše konštatovanie je pre nás neopodstatnené. Čo potom hasiči, policajti, záchranári a iní?“ argumentujú zamestnanci. Poukazujú aj na to, že do roku 2023 dostávali mimoriadne odmeny. Na záver Trišča žiadajú, aby svoj zámer prehodnotil a obmedzenie 12-hodinových služieb zrušil. List sa mal dostať aj k niektorým poslancom a vedeniu KSK.

Predseda KSK Rastislav Trnka sa k situácii nechcel veľmi vyjadrovať. „Po porade, ktorú budeme mať na Úrade KSK, budeme informovať o záveroch,“ uviedol pre TASR. Nevyjadril sa ani k otázke, či má šéf krajských cestárov jeho dôveru. Ani k tomu, ako to bude ďalej s riadením správy ciest. „Budeme informovať po porade, keď sa oboznámim so všetkými relevantnými skutočnosťami, ktoré sú k dispozícii. Neviem sa postaviť k niečomu z médií, keď sa tie informácie menia – od obvinenia, druhu obvinenia až po nejaké závery,“ konštatoval Trnka.

Poprel, že by vedel o liste či hrozbe štrajku zamestnancov SC KSK. „My o tom nemáme žiadne relevantné informácie, ani žiadny list, ani mail,“ uviedol Trnka.

Kraj napokon po spomínanej porade zverejnil, že dočasným riadením Správy ciest KSK bol poverený Peter Vaľko. „Stalo sa tak v súvislosti s prebiehajúcimi procesmi orgánov činných v trestnom konaní v procese zadržania generálneho riaditeľa SC KSK,“ píše sa v stanovisku kraja. Peter Vaľko dosiaľ pôsobil v Správe ciest KSK ako riaditeľ prevádzkového úseku a novú funkciu bude vykonávať do odvolania. Vzhľadom na okolnosti sa tiež zintenzívni spolupráca Správy ciest KSK s oddelením dopravy KSK. „Úrad KSK k samotnému obvineniu generálneho riaditeľa nemá žiadne ďalšie relevantné informácie. Takisto nevstupuje do procesov orgánov činných v trestnom konaní, a preto sa k medializovanému procesu nateraz nebude vyjadrovať. Pre úrad je prioritou zabezpečiť riadny chod SC KSK,“ uvádza ďalej KSK v stanovisku.

KSK reagoval aj na list zamestnancov. Poprel, že by došlo k rušeniu 12-hodinových služieb. „Úrad Košického samosprávneho kraja bol dnes oboznámený s anonymným mailovým podaním, v ktorom sa uvádza nespokojnosť časti zamestnancov s údajnými škrtmi služieb v rámci zimnej pohotovosti. Aj keď sa anonymný mail pomerne zvláštne objavil najprv v médiách, a nie na Správe ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) či na Úrade Košického samosprávneho kraja, situáciu sme okamžite preverili. Na Správe ciest KSK nedochádza k zrušeniu 12-hodinových denných a nočných služieb. Jedinou zmenou je, že v rámci zimnej pohotovosti bude v prípade dobrého počasia v nočnej
službe polovičný počet zamestnancov, než to bolo doposiaľ,“ tvrdí KSK v stanovisku.

Ďalej v ňom dodáva, že v prípadoch, keď budú meteorologické prognózy predpovedať také počasie, ktoré si vyžaduje rozsiahly zásah cestárov, bude slúžiť plný počet zamestnancov. Vedenie KSK tiež tvrdí, že niektoré strediská v takomto režime fungovali už v minulých rokoch a keďže sa systém osvedčil, SC KSK nevidí dôvod v ňom nepokračovať aj v ďalších svojich strediskách. „Ide o bežnú prax aj v iných správach ciest v rámci Slovenska, ktorá má za cieľ zefektívniť fungovanie v rámci zimnej pohotovosti, ktorá trvá každoročne od 1. 11. do 31. 3.,“ uzavrel kraj vo svojom stanovisku.

S otvoreným listom sa na Trnku obrátilo aj niekoľko poslancov. Okrem Miloša Ihnáta sa k výzve v liste pridali aj krajskí poslanci Jaroslav Polaček a Štefan Lasky. Vyzvali ho, aby bezodkladne zaujal postoj a informoval poslancov zastupiteľstva KSK aj verejnosť o postupe vedenia KSK. Zaujímalo ich, kto bude poverený riadením Správy ciest KSK počas väzobného stíhania riaditeľa podniku, či vedeniu KSK neprekáža, že  takú významnú organizáciu riadi trestne stíhaná osoba a či sú medializované skutočnosti pre neho natoľko závažné, aby navrhol odvolanie riaditeľa Správy ciest KSK. Poslanci sa pýtali aj na to, či Trnka plánuje zvolať mimoriadne zastupiteľstvo KSK a či vyvodí osobnú zodpovednosť. Chceli tiež vedieť, aký je postoj podpredsedov KSK k medializovaným skutočnostiam, či nevnímajú, že konanie, ktoré vedie NAKA voči obvineným osobám (napr. Trišč, Reday, Trnka a ďalší) považujú za štandardné, alebo naopak. Podľa nich sa tak znižujú úcta a dôveryhodnosť zamestnancov krajskej samosprávy a obyvateľov kraja. Vzhľadom na hroziaci štrajk zamestnancov SC KSK sa pýtali aj na to, akým spôsobom bude zabezpečená Správa ciest KSK, a to predovšetkým zimná údržba.

Na otvorený list niektorých poslancov ale Trnka ani Úrad KSK do 15.00 nereagovali. „Žiadna reakcia mailom, ani videohovor zo strany predsedu KSK. Tým pádom budeme reagovať. Zvoláme tlačovú konferenciu, na ktorej chceme informovať o ďalších skutočnostiach. Bude o čom,“ reagoval na mlčanie Trnku poslanec Miloš Ihnát. Zároveň vyzval ďalších poslancov, aby podporili snahu týkajúcu sa výzvy predsedovi KSK, aby krajské zastupiteľstvo informoval o ďalších krokoch.

Kým iné kraje techniku kupujú, SC KSK si ju prenajala. Vraj výhodne. Foto: SC KSK

Boris Macko