Hrozí Košiciam nútená správa? Silné slová poslanca primátorovi

Primátor Košíc Richard Polaček Primátor Polaček podpísal zmenu Štatútu mesta KošiceFoto: Boris Macko

KOŠICE – Metropola východu má problém. Čelí veľmi zlej finančnej situácii. Vedenie mesta na to upozornilo aj na dvoch mimoriadnych zasadnutiach zastupiteľstva v uplynulých dňoch.

Mesto Košice bude mať ku koncu roka problémy s platobnou schopnosťou. V rámci zhodnotenia aktuálneho finančného stavu mesta povedal jeho hlavný kontrolór Pavol Gallo. Ak nebudú prijímané opatrenia a orgány mesta sa nezhodnú na ďalších krokoch, Košice sa podľa neho dostanú do veľmi zlej finančnej situácie. Podľa primátora Jaroslava Polačeka je mesto pred kolapsom.

Mestské zastupiteľstvo (MsZ) minulý i tento týždeň na mimoriadnom rokovaní odmietlo návrh vedenia mesta na zvýšenie poplatkov za komunálny odpad, školy a škôlky, miestne dane či daň z ubytovania. Všetky boli navrhnuté formou zmeny Všeobecno – záväzných nariadení (VZN) mesta.

Ak nedôjde k zvýšeniu uvedených sadzieb, mesto bude mať podľa Galla problémy zostaviť rozpočet pre budúci rok a okamžite bude musieť začať prijímať opatrenia na zabezpečenie nevyhnutného chodu samosprávy. Tiež môže mať problémy so splácaním úverov. Pripomenul však, že MsZ bude rokovať opäť v decembri. Niektorí z poslancov už pre TASR potvrdili, že predložia kompromisný návrh zvýšenia poplatku za odpad.

„Každé jedno euro, ktoré dokážeme posunúť do roku 2024, nám o niekoľko dní oddiali nútenú správu,“ povedal Polaček poslancom pred stredajším (29. 11.) hlasovaním o zvýšení miestnych daní. Pripomenul, že ozdravný režim a zavedenie nútenej správy upravuje zákon. „Mesto je pred týmto kolapsom, ak nenájdeme okamžité riešenie,“ uviedol. Tvrdí, že interne už spustili ozdravný režim, pričom za uplynulé tri mesiace rôznymi opatreniami ušetrili okolo 3,5 milióna eur.

Hlavný kontrolór potvrdil, že vedenie mesta už muselo prijímať úsporné opatrenia. „Podielové dane, ktoré mestu prichádzajú, sú nižšie, ako boli rozpočtované. Tohtoročné príjmy z miestnych daní a poplatkov sú tiež nižšie. Na druhej strane, niektoré výdavky nám stúpli,“ vysvetlil s tým, že vplyv má aj inflácia. Nedostatok financií bežní občania podľa primátora pocítia od decembra. Podľa neho sú tým, že MsZ zvyšovanie poplatkov a daní opäť odmietlo, ohrozené eurofondy, zamestnanci magistrátu či zimná údržba. Pripomenul tiež, že ak by aj poslanci schválili zvýšenie sadzieb v navrhovanom rozsahu, stále by mestu chýbalo niekoľko miliónov eur, aby mohli byť poskytované služby v takom rozsahu, na aký sú obyvatelia zvyknutí. „Tak či tak by sme museli pristúpiť k niektorým opatreniam,“ doplnil Polaček.

Zopakoval, že mesto má vážne finančné problémy hlavne pre viaceré legislatívne opatrenia bývalej vlády. Magistrát už viackrát upozornil, že mu v rozpočte na budúci rok chýba viac ako 42 miliónov. Podľa niektorých poslancov je problém s nedostatkom financií potrebné riešiť na úrovni štátu. Iní zas tvrdia, že situácia nie je až taká zlá, no zvyšovaniu daní sa nebránia, ak nebude radikálne. Hovoria tiež o racionalizácii a efektívnom riadení. Ďalší uznávajú, že existujú riziká obmedzenia služieb, ale obyvateľov podľa nich netreba zastrašovať.

„Pri všetkých návrhoch VZN platí to isté. Zdraženie všetkého, čo sa dá. Problém má väčšina samospráv. Zvolili ste si jednoduché riešenie. Nemám peniaze, tak to hodím na občana. Ospravedlňujete sa navzájom, že aj iné mestá zvýšili poplatky. Problém ale neriešime tam, kde vznikol,“ povedal na margo návrhov na zvyšovanie mestský poslanec Vladimír Saxa. „Aj náš pán primátor so 7 – tisícovým platom. To nie je ken sa chrumkavo usmievať na sociálnych sieťach. Podľa mňa by mal byť aspoň trikrát týždenne v Bratislave a bojovať. Verím, že to aj robí, ale možno by bolo dobré viac počuť nielen to dobré, ale aj zlé. Namiesto toho nátlak, kričanie, vydieranie, vyhrážanie sa poslancom mesta. Primátori a starostovia presmerujte energiu tam, kde vznikol – parlament a vláda. Tam nastala chyba a treba ju opraviť,“ dodal Saxa.

Pri VZN o odpadoch, resp. navýšení platieb za odpad prekážal niektorým poslancom fakt, že nie je presne jasné, koľko platí mesto spoločnosti KOSIT za jeho odvoz a likvidáciu. „Mne na miestnom úrade ako štatutárovi nehrozí podpísať niečo, na čo nie je objednávka. Potom musí nasledovať faktúra. A nemôžem podpísať objednávku na niečo, čo nemám kryté v rozpočte,“ uviedol mestský poslanec a starosta mestskej časti KVP Ladislav Lörinc. „Pán kontrolór, vysvetlite mi, ako je možné, že podpisujeme pre KOSIT väčšiu objednávku, ako máme v rozpočte. Lebo podľa mňa je to protizákonné,“ myslí si Lörinc.

Najbližšie riadne zasadnutie mestského zastupiteľstva má byť 12. decembra. No je celkom pravdepodobné, že primátor medzitým zvolá aspoň jedno mimoriadne zasadnutie poslancov, kde by opäť predložil návrhy VZN týkajúce sa zvyšovania poplatkov za komunálny odpad, školy a škôlky, miestne dane a daň z ubytovania.

(TASR)


Ďalšie články