Múzeum letectva ponúka unikáty: vládny špeciál či známu stíhačku z II. svetovej vojny

Múzeum letectva5 Múzeum letectva STM v Košiciach ponúka zbierku prezidentských lietadiel, či československého leteckého priemyslu. Foto: Redakcia

KOŠICE – Múzeum letectva v Košiciach, ktoré je súčasťou Slovenského technického múzea (STM), otvorilo 21. mája svoje brány. Návštevníci v ňom nájdu lietadlá a vrtuľníky z celého sveta, no tento rok sa nesie aj v znamení 100. výročia leteckej linky do Košíc a založenia Československých aerolínií.

Výstavu k storočnici leteckej linky Praha – Bratislava – Košice pripravilo STM v spolupráci s partnerskými českými múzeami. Novinkou je aj zvukový sprievodca. Ak si návštevníci stiahnu mobilnú aplikáciu Smart Guide, môžu sa o 15 vybraných exponátoch dozvedieť viac. Audiosprievodca bude dostupný v slovenskom a anglickom jazyku, časom by organizátori chceli rozšíriť ponuku o ďalšie mutácie.

„Múzeum letectva je vlajková loď STM. Okrem svojho sídla v Košiciach má STM ešte tri pobočky. Múzeum dopravy v Bratislave, Múzeum letectva v Košiciach a Múzeum Solivar v Prešove. Všetky sú silnými hráčmi,“ podotkla riaditeľka STM Zuzana Šullová.

Dodala, že jednou z noviniek je zreštaurované lietadlo L – 39 V. Múzeum letectva ho zreštaurovalo pre Vojenský historický ústav – Vojenské historické múzeum v Piešťanoch. S prácami sa začalo ešte v roku 2019. Túto sezónu bude prezentované v definitívnej podobe vo farbách Bielych albatrosov.

Do zbierok múzea by malo pribudnúť malé dopravné lietadlo L – 410 Turbolet. „Je to výsledok memoranda o spolupráci, ktoré sme podpísali s múzeom, či presnejšie závodom v Kunoviciach, ktorý L – 410 vyrába aj v súčasnosti,“ vysvetlil riaditeľ Múzea letectva STM Miroslav Hájek.

Na základe memoranda dôjde k výmene dvoch lietadiel. „Múzeum v Kunoviciach nám poskytne lietadlo L – 410. Ide o raný, vývojový typ. Na revanš im my darujeme naše Su – 22 M4. Máme tri kusy, takže to pre nás nie je problém,“ dodal riaditeľ múzea.

Upresnil, že sa tak doplní expozícia o zlatom veku československého letectva. „Aj keď expozícia ešte nie je hotová, snažíme sa aj takto čo najviac exponátov získať a zreštaurovať. Už ich máme toľko, že predpokladaná plocha expozície, čo je 660 metrov štvorcových, nebude stačiť. Preto budeme musieť vybrať hlavne to, čo bolo v tej dobe dominantné,“ dodal Hájek s tým, že Československo bolo jedným z mála štátov, ktoré dokázali vyrábať lietadlá.

V niektorých prípadoch pritom išlo aj o série, ktoré boli vo vo svojej kategórii úplne dominantné. Patrí sem aj L- 39. Mnohí Košičania si doteraz pamätajú leteckú akrobatickú skupinu Biele albatrosy. Jej piloti predvádzali dychberúce kúsky práve na strojoch L-39. Nad Košicami na nich lietali ešte aj v 80. a sčasti i v 90. rokoch študenti Vysokej vojenskej školy leteckej.

L-39 Albatros bol (a možno stále je) najrozšírenejším cvičným lietadlom na svete. O ich najväčší odbyt sa pred 40–50 rokmi postaral Sovietsky zväz. Lietadlo v Múzeu letectva je nastriekané vo farbách bývalej akrobatickej skupiny Biele albatrosy. Bolo skutočne jej súčasťou, aj keď bolo záložné.

Hájek upozornil aj na ďalšie tradičné „ťaháky“ múzea. Návštevníci sa môžu napríklad tešiť na reorganizované exteriérové inštalácie. Tu možno spomenúť leteckú techniku Dopravnej letky Ministerstva vnútra SR, ktorú múzeum sústreďovalo takmer desaťročie.

Výnimočný vizuálny zážitok sa núka z kolekcie na prevoz ústavných činiteľov – lietadiel Jak-40, Tu-154 Tupolev a vrtuľníka Mi 8. Len pre zaujímavosť, Tu-154 prevážal aj pápeža Jána Pavla II., hokejistov po zisku titulu majstrov sveta. Z Prahy do Bratislavy ním letela aj skupina Rolling Stones.

V galérii prezidentských lietadiel je aj vrtuľník Mi-8, ktorý používal Michail Gorbačov, ďalšie stíhačky darovali prezidenti, či králi ďalších štátov, a preto sú všetky unikátne. Napríklad čínsky stíhací bombardér Nanchang Q-5, v kóde NATO „Fantan“, je jediným v Európe. V roku 2004 ho Múzeu letectva daroval bývalý čínsky prezident Ťiang Ce-min.

Múzeum letectva sa môže pochváliť aj jednou z najznámejších stíhačiek II. svetovej vojny. Ide o Messerschmitt Bf 109 G14/AS. Navyše stroj, ktorý je v múzeu vystavený, má svoj príbeh. Messerschmitt pilotoval pilot Herbert Maxis. Bol zostrelený 1. januára 1945 v blízkosti obce Felsberg/Saar, keď útočil na kolónu amerických vojenských vozidiel. Po núdzovom pristátí za nejasných okolností pilota Maxisa Američania zastrelili.

Vrak lietadla až v roku 1988 objavil nadšenec histórie letectva Raymond Wagner. V roku 2004 ho získala nadácia Messerschmitt Stiftung. Tá prevádzkuje tri jediné Me-109 v Európe, ktoré dokážu lietať. Na vraku lietadla urobila prvé úpravy. O ďalšie štyri roky neskôr od nadácie lietadlo bez motora získal Jürgen Dilger, ktorý ho chcel zrekonštruovať.

Dilger si to nakoniec rozmyslel a v roku 2012 sa lietadlo dostalo do zbierok Slovenského technického múzea. O dva roky neskôr zreštaurovali vonkajšie časti lietadla vrátane krídel. V roku 2015 prišli na rad vnútorné časti lietadla a jeho systémy.

O rok neskôr sa dotiahli aj posledné detaily – priestor kabíny, motora, rádiostanice aj kamufláže. Lietadlo dnes vďaka tomu môžu návštevníci obdivovať v jednej z expozícií.

Na svoje si tu prídu aj milovníci klasických áut – veteránov. Stojí tu aj prezidentský „bavorák“, ktorý vozil prezidenta Rudolfa Schustera, či Rolls Royce. Nechýbajú ani klasické škodovky, ktoré si ešte mnohí pamätajú, no je tu aj Volga 21, či Varšawa 233 de Luxe.

Múzeum letectva je otvorené okrem pondelka a víkendu každý deň od 9.00 do 16.00. Počas víkendu od 10.00 do 17.00.


Ďalšie články