Rozprávková pohoda, alebo sága so zlým koncom?

Správa ciest KSK Správa ciest KSK sa „preslávila" viacerými kauzami. Foto: SC KSK

KOŠICE – Správa Útvaru hlavného kontrolóra Košického samosprávneho kraja (ÚHK KSK) z kontrolnej činnosti za rok 2023 uzrela svetlo sveta. Je to rozsiahle, niekoľkostostranové čítanie, pri ktorom ale nuda nehrozí.

Ide o šťavnatú, jemne posolenú, okorenenú, aj keď nie pikantnú detektívku. Napriek tomu je tu viacero zistení, ktoré stoja za povšimnutie. Iste, nie každému sa chce čítať, či skôr „prelúskať“ 400 strán, ale kto by mal záujem, možno len odporúčať. Veď o šafárení na Správe ciest (SC) KSK sa už toho popísalo dosť. A nielen to. Začnime trochu vážnejšie.

ÚHK KSK nepodal na základe zistení žiadne trestné oznámenie. Možno to nie je hlavná povinnosť, no v prípade podozrení nevyhnutnosť. Nevadí, trestné oznámenia podali iní. Napokon, ÚHK KSK v správe uvádza, že polícia ich viackrát kontaktovala. „Dňa 30. 3. 2023 bola doručená žiadosť o vyjadrenie od Krajského riaditeľstva policajného zboru (KR PZ) v Košiciach, odbor kriminálnej polície. Dňa 12. 4. 2023 bola doručená žiadosť o vyjadrenie od KR PZ v Košiciach, odbor kriminálnej polície. Dňa 18. 9. 2023 prostredníctvom odboru školstva bola doručená žiadosť o súčinnosť od Okresného riaditeľstva (OR) PZ v Michalovciach, odbor kriminálnej polície. Dňa 25. 10. 2023 bola doručená žiadosť o súčinnosť od OR PZ v Košiciach, odbor kriminálnej polície,“ informuje ÚHK KSK.

Hlavne posledná veta s najväčšou pravdepodobnosťou svedčí o tom, že zrejme išlo o kauzu sporného nákupu posypových nadstavieb. Nielenže na nákladné autá, ktoré má SC KSK, nepasovali, pre istotu k nim ani neboli doklady. Na druhej strane je pravda, že ÚHK KSK podal podnet Okresnému úradu Košice a Úradu pre verejné obstarávanie. Tu išlo dokonca o dva podnety.

Oveľa zaujímavejšie sú „porovnávačky“ týkajúce sa nájmov a nákupov techniky. Je starý známy fakt, že SC KSK si prenajala 73 kusov techniky od firmy Tempus Trans za takmer 30 miliónov eur na obdobie ôsmich rokov. Po uplynutí tejto lehoty a zaplatenia všetkých splátok tu nie je žiadna istota, že stroje sa stanú majetkom SC KSK.

Pritom aj správa ÚHK KSK poukazuje na to, že sa to mohlo riešiť inak. Napríklad kolegovia cestári v Žilinskom kraji si kúpili sedem nových sypačov. V zmluve majú jasne stanovené, že po zaplatení prvej platby vo výške 20 percent a vyplatení všetkých splátok počas 48 mesiacov, ktoré sú dohodnuté v zmluve, sa autá stávajú ich majetkom. To je taký „menší“ rozdiel oproti zmluve SC KSK.

V Banskobystrickom kraji si cestári mechanizmy rovno kúpili. Za 71 strojov zaplatili 10 miliónov eur s DPH. A je pokoj. Ak predsa len potrebujú nejaké posily či mechanizmus, ktorý nemajú, tak si ho prenajmú za čo najrozumnejšiu cenu a na nevyhnutný čas. SC KSK platí splátky každý mesiac. Bez ohľadu na to, či je auto alebo stroj v teréne, alebo len stojí bez pohnutia. Mimochodom, aj správa ÚHK KSK odporúča platiť len za to obdobie, kedy sa stroj aj reálne používa. Je to okaté plytvanie hlavne v prípade sypača, ktorý sa dá použiť len v zime a zvyšok roka stojí bez využitia.

Ozaj, máme tu ešte prípad kráčajúceho bagra. Bývalý generálny riaditeľ SC KSK Anton Trišč na zastupiteľstve KSK uviedol, že je to výborný, moderný stroj a zamestnanci na ňom môžu pracovať za odmenu. Bonusom malo byť, podobne ako v prípade iných strojov, aj to, že si na seba zarobia prácou pre iné subjekty. A kráčajúci bager im dokonca z iných firiem a organizácií závidia. Nuž, na zárobok za práce pre iných nejako nedošlo a závisť nie je ekonomický parameter. Jedine, že by po novom áno.

Navyše zamestnanci SC KSK poukazujú na to, že kráčajúci bager je pre ich potreby priveľký. Problém je aj s jeho dopravou. Využiteľnosť stroja je na úrovni 23 percent. Iste, žiadny stroj sa nedá využiť na 100 percent, ale 23 je jednoducho trochu málo. Preto, s ohľadom na skúsenosť zo susedného Banskobystrického kraja, zdravý sedliacky rozum a logika velia, že nákup by bol najvýhodnejším riešením. Veď aj v správe ÚHK KSK sa uvádza, že firma Tempus Trans priznala, že v prípade kúpy tých istých strojov, ktoré boli prenajaté na osem rokov, by bola ich cena 17,7 milióna eur. Tu niet čo závidieť, práve naopak.

Ozaj, šušká sa o príprave „zázračného“ dodatku k zmluve o prenájme spojeného s prísľubom, že po ôsmich rokoch prenájmu bude firma Tempus Trans veľkodušne súhlasiť s tým, že technika prejde do majetku za symbolické euro. Otázka znie, prečo nebola táto podmienka dohodnutá už na začiatku.

Lenže pozor, neomylní pánkovia vo vedení KSK buď čušia, alebo poučujú pospolitý ľud, že všetko je v poriadku. A treba sa samoštúdiom doučiť. Takže všetko je v poriadku a vládne idylka, ako v rozprávkovej krajine, kde sa voda sype a piesok leje. Veď práve…


Ďalšie články